Sunday, May 31, 2015

Eczema..

Arini dah dekat setahun baby R ader improvement towards lotion yg aku beli every month..
Aku pun mcm ibu2 kat luar saner...waktu mengandung eczemala yg aku arap2 baby R tak kener..tapi dugaan..baby R still kener eczema...2 2 anak aku consider hyper allergic..si abang tak bleh kener gigit dengan aper2 serangga especially nyamuk..si adik plak kener eczema..terkilan seketika bila doc kater baby R ader eczema...kebetulan plak aku dpt offer kerja tpt baru...berari2 aku rujuk semua via online tentang mcm maner nak cure kan eczema ni..betul sangkaan aku...eczema bender yg kiter tak bleh cure...dier dh ader dlm DNA anak aku..the only way to fully cured..dengan tukar darah..mampu ker nak tukar darah?sanggup kee nak tgk?raser rapuh jiwa ni biler tgk baby R tak henti2 menggaru2 kepala ke kaki..sampai akhirnya aku jumper lotion ni..which is TAKDA STEROID..RECOMMENDED BY NATIONAL ECZEMA.ORG..tested good by peditrition & dermatologist..aku cuber cari mcm maner nak dptkan lotion ni..alhamdulillah..aku dpt jugak cari...but Mr J suggest jumper yg pakar dulu...so kitorg decide jumper pakar baby D dulu di pantai bangsar...jumper doc + consultation jer rm800 lebih..mcm2 lotion yg ader contain steroid fucicort..fucidin...skali dengan cetaphil...siap kener tukar susu to ENFALAC A+ which cost rm100++ for 600grm or 800grm..wow..dugaan2..tapi aku tetap tak putus asa..tiap kali baby R kener attack aku akan apply creme yg doct kasi...creme yg ader steroid walaupun steroid tak byk containnyer...lama kelamaan boleh menipiskan kulit...pasrah pasrah pasrah..and after apply creme tue..for awhile jer effect diee..japgi naik balik merah2 kat badan lepas menggaru..end up aku nekad beli lotion tu utk tgk ader improvement pada baby R...alhamdulillah...scalp di kepala baby R yg byk sgt tu muler gugur lepas 5 min aku apply lotion tue..lotion tu saved diapply dimaner2 including face or eye...alhamdulillah sangat2..baby R pun tak menggaru...biler baby R cecah setahun ni..aku belikan susu pediasure utk dier..so that dier weight gain...yerlah maner2 baby patient eczema..baby boleh susut badan, lambat tumbuh gigi, lambat berckp or berjln..n etc..mmg aku tgu2 baby R cukup setahun so that aku bleh start kasi diee weight gain..

tips utk mommy kat luar saner yg ader anak eczema..

1) cari lotion yg boleh mositurize kulit baby 24hrs..and make sure takda steroid!!
2) pakai soap yg takda ph ph ni..totally soap semater..currently baby R pakai cetaphil..
3) susu..patient eczema mmg allergic dgn susu lembu..tpi aku bagi baby R pedisure utk weight gain dier...badan susut pun tak bleh..kang bender lain plak yg muncul..
4) jangan bagi baby stresss..happy kan dier selalu..pada yg mampu..aderkan aircond di rumah..kalo tak aderkan humidifier..untuk lembabkan area dalam umah..sbb baby eczema tak boleh berpeluh..yerlah peluh tu kan asid..korang kalo peluh akan menggaru kan..samerla dgn baby eczema..cumee bezanyer biler dorang menggaru smpai luka2..
5) jangan bagi baby makan makanan yg ader dairy product...memang aku tekankan pemakanan anak2 aku..lantak ar org nak ckp aku typical mother or whatsoever..but..cumer ibu jer yg akan paham routine anak2 dorang..so am i..
6) jangan kasi makanan yg boleh buat dorang menggaru..cth seafood..peanut..
7) tiap kali baby berpeluh..mandikanla diee..utk kekalkan kelembapan pada kulit..akj mandikan anak aku sehari 5 kali..everytime aku raser diee berpeluh..aku akan mandikan diee..
8) bagi scott imulsion kat baby..especially yg original..tue bagus utk imunisasi badan baby..yerlah dorang ni consider hyper allergic..so biler hyper allergic..normally if saper2 dekat dorang kener demam..flu..cough..usually budak2 ni akan kener attack dulu..mmg senangla dorang kener..thats why aku and husband tekankan and ensure non of us boleh dekat dengan anak kalo kener aper2 desease..
9) kalo mampu..pergi mane2 swasta, buat ujian darah..utk tgk baby korang allergic to aper..thats better..so anything related to that korang dh tau nak buat aper..
10) please pakaikan anak2 korang dengan pakaian cotton semater2..no silk..no linen..no polyster or whatsoever..
Cotton kan serap peluh..yg lain tue kan tak serap peluh..so faham2 jeelah..
11) korang bleh try homeopathy..certain ppl tak percayer pader medicine.for those yg tak pecayer dgn medicine bleh tryla..tapi pada aku..try semua bender yg atas ni dulu..baru ko decide nak start homeopathy ker tak..sbb ni melibatkan nyawa..& takda pun lagi cop sahih diterima dikalangan global medication..aku tak halang and support..tapi think wisely..

Always remember this "Learn the trigger and avoid it" ... and satu lagi "biar anak menangis jangan kita ( parents) yg menangis"

Now baby R not to say bebas dr eczema..he still have that but in minor way..even kalo dier menggaru pun..merah2 tue takda..paling penting, i know what to do if he gets the attack...alhamdulillah sangat2..

So far itu jerlah note aku pasal eczema

No comments: